måndag 23 februari 2009

Vegansk ugnspannkaka med grädde och sylt


Yes! Äntligen har jag hittat ett bra recept på vegansk ugnspannkaka! Bilden ovan togs för ca 1,5 timme sedan och det hela blev mycket lyckat. Slängde i lite blåbär från frysen i själva smeten också. Avnjöts med havrevispgrädde (från GoGreen) och mammas hemgjorda drottningssylt.

Recept på tjock och god vegansk ugnspannkaka
4 dl mjöl (jag tog 3 dl vetemjöl och 1 dl grahamsmjöl)
1 dl havregryn (jag tog fiberhavregryn)
6 dl sojamjölk
2 msk rapsolja
2 msk sirap
2 msk bakpulver
4 msk no egg eller potatismjöl (jag tog potatismjöl)
1 tsk salt

Blanda ihop allt och häll i en smord ugnsform modell större.
Grädda i ugnen i 225 grader i 20-25 minuter.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Åh tack. Ska provas så fort semmelfirandet är över! Kram!

Veganbidraget sa...

Ser grymt fin ut. Pannkakspepp!

Eriq sa...

Hahahaha, här googlar jag "vegan ugnspannkaka" och du är första träffen! Grattis! Det bästa är att jag inte kollar adressen först utan märker det när jag klickat mig in och möts av en bekant blogg. :D

Kristofer sa...

Det blir ju inte veganskt om man har grädde till :P

Kristofer sa...

Iof stod det ju bara att ungspankakan var vegansk, inte grädden! XD